شبکـــه‌ی تارعنکـــبوتـــی رنگــین به روایت ســـاســـان م. ک. عــــاصـــی


۱۳۹۳ تیر ۹, دوشنبه

یادداشتک 6

مجموعه‌داستانِ انتخابی بد همیشه باعث تعجب‌م می‌شه، به‌خصوص وقتی کار ناشر و مترجم خوب باشه. جداً سر بعضی از داستان‌ها می‌مونم که مترجم از کجای این داستان خوش‌ش اومده و گاهی وقتی حدس می‌زنم لابد قرار بوده فلان‌جا غافل‌گیرکننده و بهمان‌جا خنده‌دار باشه می‌خوام کتاب رو بکوبم توی سرم. به انبوه نویسنده‌ها و کتاب‌های خوب ترجمه‌نشده فکر می‌کنم و این‌که مترجم و ناشر می‌تونستن برن سراغ‌ش. بدیهیه که چنین مشکلی با ترجمه‌های بد ندارم، حساب اونا که معلومه. ولی وقتی به‌وضوح می‌شه رد زحمت مترجم رو تو کار دید، وقتی آدم با جمله‌های تمیز و شسته‌رفته روبه‌رو می‌شه دل‌ش می‌سوزه. گفتن نداره که الآن مشغول خوندن دو تا از این مجموعه‌های کسل‌کننده‌م، هر دو از نویسنده‌ها و ناشرهای صاحب‌نام و هر دو با ترجمه‌های خوب. لحظه‌شماری هم می‌کنم که تموم بشن و بارشون از رو دوش‌م برداشته بشه... راست‌ش به این هم فکر می‌کنم که نویسنده با خودش چی فکر می‌کرده؟ فقط تپوندن یه غافلگیری یا صحنه‌ی عجیب تو داستان؟
اینم بگم که می‌ترسم روزی کسی درباره‌ی داستان‌های خودم هم این حرف رو بزنه... و خب شاید حق هم داشته باشه. داستان بد دروغ که نیست. دست‌کم امیدوارم رد زحمتی که روشون کشیده‌م به چشم بیاد و حداقل خواننده بگه حیف این همه زحمت!
*
دیروز بالٱخره خوندن ارباب حلقه‌ها تموم شد. می‌خواستم بلافاصله «فرزندان هورین» رو بخونم، بیست‌صفحه‌یی هم خوندم اما نکشیدم، بیش از اون‌که تو حال و هوای سرزمین میانه باشم اسیر شخصیت‌ها بودم و... راست‌ش دل‌ام نمی‌رفت داستانی بدون هابیت بخونم و تا اون‌جا که جلو رفتم هابیتی به چشم‌م نخورد. از این حرف‌ها گذشته، دل‌ام می‌خواد تالکین رو بذارم روی سرم و حلوا حلوا کنم. چه ساختمان شگفت‌انگیزی ساخته، چه جهان بی‌نظیری. به جرٱت می‌تونم بگم تا امروز هیچ جهان‌سازی‌یی به این عظمت ندیده بودم... هی می‌خوام اضافه کنم مگر تو اساطیر، اما می‌بینم من که تا امروز داستان اساطیری با چنین جزئیات و شخصیت‌پردازی بی‌نقص نخونده‌ام (و روی اون "من که" خیلی تٱکید می‌کنم. رامایانا و ایلیاد و اودیسه و شاید مهم‌تر از همه شاهنامه رو هنوز نخونده‌م متٱسفانه).
باید بگم یه‌جاهایی خوندن ارباب حوصله‌م رو سر می‌برد؛ همون جزئیات فراوان و شرح دقیق سرزمین میانه... بیشترین خسته‌گی رو زمانی داشتم که شرح آغاز سفر سام وایز و فرودو رو توی موردور می‌خوندم (از نیمه‌ی دوم «دو برج» آغاز می‌شه). ولی تو بخش دوم همین سفر بود که متوجه نکته‌ی جالبی شدم. به‌نظر می‌رسید، و خیلی زیاد به‌نظر می‌رسید، که تالکین خواسته حس مصیبت‌بار و پر از خسته‌گی سفر سام و فرودو رو به من خواننده هم انتقال بده. این دو دارن از یه سرزمین بی آب و علف و بدون هیچ زیبایی یه سفر بی‌نهایت خسته‌کننده رو بدون آذوقه و آب کافی پیش می‌برن و برخلاف وضعیت باقی یاران حلقه، سفر این‌ها نه هیجان داره و نه تا پایان‌ش پیروزی و امید قابل عرضی، فقط خطر، ناتوانی که دم‌به‌دم افزایش پیدا می‌کنه و تلاش برای از پا نیافتادن. و می‌تونم بگم احساس کردم تالکین همین وضعیت رو داره برای من خواننده هم درست می‌کنه. داستان خسته می‌کرد اما خسته‌کننده نمی‌شد، باید افتان و خیزان می‌خوندم و همراه سام و فرودو پیش می‌رفتم توی موردور. نیمه‌های دوم «دو برج» و «بازگشت شاه» خودِ موردور بودند، همون‌قدر خشک و سوزان و همون‌قدر پر فراز و نشیب. دل‌ام می‌خواد در مورد این حس ساعت‌ها حرف بزنم.
پایان داستان هم برام خیلی لذت‌بخش بود. وقتی به فرجام کار سارومان رسید تو هوا مشت تکون می‌دادم و هیجان‌زده بودم و با این‌حال ناراحتی فرودو رو هم درک می‌کردم.
خوندن ارباب رو که شروع کردم مثل خیلی دیگه انتظار داشتم یه شاهکار بخونم. اواسط کار کمی حوصله‌م سر رفت و کم نق نزدم به‌خاطر چیزی که اون‌زمان پرگویی به‌نظرم می‌رسید... و حالا که تموم شده و کمی از دور نگاه‌ش می‌کنم می‌بینم هیچ‌چیزش اضافه نبود. همون‌طور که گفتم یه ساختمان بی‌نظیر و شگفت‌انگیز و قرص و محکم که تردید ندارم سال‌های سال خاطره‌ی ملاقات‌ش رو از یاد نمی‌برم.

برچسب‌ها:



  Comments:  ارسال یک نظر
<< Home

[ خانه| پست الكترونيك ]

انتشار الکترونیکی نوشته‌های این وبلاگ همراه لینک، و چاپ آنها تنها با اجازه‌ی نویسنده (ساسان م. ک. عاصی) مجاز است

Home
E-mail
Feed

دیوارپَرده

راهــــــــــرو

گوگل ریـــدر

پیوندها

جستار
فرزان سجودی
حضور خلوت انس
نویسش نقطه الف در نقطه الف
N.EHT.1927. ART
یادداشت‌های شیوا مقانلو در کازابلانکا
نقره‌ی اثیر
...آمدم، نبودید
یادداشت‌ها و چیزهای دیگر
تنهایی پر هياهو
Sir Hermes Marana the Great
A Man Called Old Fashion
شوخی روزگار
آفتاب پرست
لولیتا
سرزمین رویاها
وضعیت بینابینیت
راز
زن‌نوشت
سپینود
موسیقی آب گرم
میرزا پیکوفسکی
امشاسپندان
قصه‌های عامه پسند
Osmosis
کتاب‌های عامه‌پسند
کتاب‌خونه
اگنس
ماهی_سیاه_کوچولو
دفترهای سپید بی‌گناهی
درباره نشانه
LIthium
لحظه
رگبار
گل‌تن
حقایق درباره‌ی نازلی دختر آیدین
خرمگس خاتون
آدمهای خوب شهر
روز برمی‌آید
U2
لولیان
نوشته‌های اتوبوسی
Agrandissement
پیاده رو
Déjà Vu
فلسفه در اتاق خواب
ذهن سیال
دختر بودن
خودخویش‌نامه
زن نارنجی
1807
همشهری کاوه
غربتستان
دالان دل
برج شادی
لحظه‌هایی از بودن
آنکس که نداند
خودکار بی‌رنگ
شور
تفتستان
علیرضا معتمدی
ترانه‌ای در تاریکی
!همين كه هست
دنیای هیچ‌آلودِ من
گلاره و نارنج طلا
عاقلانه
داستانک‌های چوبی
مشعشع‌ نامه
مینیمال‌ها و طرح‌های رضآ نآظم
نگین
٤دیواری
صدف فراهانی
Frozen words
گلناز والا
ايزدبانو
الهه مهر
بیلی و من
روزمره
بانوی اردیبهشت
فلُّ‌سَفَه
دید هفتم
پاپریک
از مهتابی به كوچه تاريک
حبسیات
روایتی دیگر
راوی حکایت باقی
سوراخ تو دیوار
دندانهای تيز
نامه های جامانده
یادداشت‌های یک معترض

شعـــــر

نامه‌هایی به خودم
یداله رؤیایی
همین‌طوری نوزدهم
پاگرد
اتاقي از آن خود
...می‌خوام خودم باشم
کوتاه نوشته های من
من واقعی
Photo Haiku
کو
یادم تو را فراموش

ســایت‌ها

تغییر برای برابری
هزارتو
جن و پری
زنستان
آکادمی فانتزی
هنوز
هفتان
رادیو زمانه
بلاگ‌نیوز
بلاگچین
کارگاه
دیباچه
مجله‌ی شعر در هنر نویسش
هستیا
دوات
کتاب قرن

مـوسـیـقی

گفتگوی هارمونیک
BANG Classical
آرشه
هنر و موسیقی
My Reticence
Classic Cat
هرمس
مرکز موسیقی بتهوون
آوای باربد

عکاســــی

Masters of Photography
FanoosPhoto
Nazif Topçuoğlu
کسوف
یکی دیگه
نگین فیروزی

گالـــــری‌ها

Artchive
ژازه طباطبائی
آرون جاسینسکی
نگین احتسابیان
آزاده طاهائی
مکرمه قنبری
Chera na ...?

هنرکـــــــده‌ها

موزه هنرهای معاصر
خانه‌ی هنرمندان ایران
بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران

آرشـــــیو

دسامبر 2004
ژانویهٔ 2005
فوریهٔ 2005
مارس 2005
آوریل 2005
مهٔ 2005
ژوئن 2005
ژوئیهٔ 2005
اوت 2005
سپتامبر 2005
اکتبر 2005
نوامبر 2005
دسامبر 2005
ژانویهٔ 2006
فوریهٔ 2006
مارس 2006
آوریل 2006
مهٔ 2006
ژوئن 2006
ژوئیهٔ 2006
اوت 2006
سپتامبر 2006
اکتبر 2006
نوامبر 2006
دسامبر 2006
ژانویهٔ 2007
فوریهٔ 2007
مارس 2007
آوریل 2007
مهٔ 2007
ژوئن 2007
ژوئیهٔ 2007
اوت 2007
سپتامبر 2007
اکتبر 2007
نوامبر 2007
دسامبر 2007
ژانویهٔ 2008
فوریهٔ 2008
مهٔ 2008
ژوئن 2008
ژوئیهٔ 2008
اوت 2008
سپتامبر 2008
اکتبر 2008
نوامبر 2008
دسامبر 2008
ژانویهٔ 2009
فوریهٔ 2009
مارس 2009
آوریل 2009
مهٔ 2009
ژوئن 2009
ژوئیهٔ 2009
اوت 2009
سپتامبر 2009
نوامبر 2009
ژانویهٔ 2010
مارس 2010
آوریل 2010
مهٔ 2010
ژوئن 2010
ژوئیهٔ 2010
اوت 2010
سپتامبر 2010
اکتبر 2010
دسامبر 2010
فوریهٔ 2011
ژوئن 2011
مهٔ 2012
ژوئن 2012
ژوئیهٔ 2012
اکتبر 2012
نوامبر 2012
آوریل 2013
ژوئن 2013
ژوئیهٔ 2013
سپتامبر 2013
آوریل 2014
مهٔ 2014
ژوئن 2014
اکتبر 2014
دسامبر 2014
ژانویهٔ 2015
فوریهٔ 2015
آوریل 2015
مهٔ 2015
مهٔ 2017
ژوئن 2017
سپتامبر 2017
نوامبر 2018
دسامبر 2018
آوریل 2019
ژانویهٔ 2020
فوریهٔ 2020
مهٔ 2020

Counter