شبکـــه‌ی تارعنکـــبوتـــی رنگــین به روایت ســـاســـان م. ک. عــــاصـــی


۱۳۸۶ آذر ۲, جمعه

مکتب (12)

اولین کاری بود که از سانتانا شنیدم. نمی‌‌تونم بگم آخرین هم، اما تقریبا یه همچین‌چیزی. اولین باری که کامپیوتردار شدیم شنیدم‌اش. شایعات غریبی هست که می‌گه اون‌موقع‌ها موقع "کد" کار کردن، یا مشغول رادیو گوش کردن بودم یا آلبومی از همین آهنگا که این آهنگ یکی از اصلی‌تریناش بود. قضیه‌ی "کد" برای خودم باور نکردنیه؛ در واقع الآن فرق کد و گوشت‌کوبیده و کُرل رو نمی‌دونم، و چی بوده ماجرا که دوران دبیرستان کار می‌کردم، لابد همون آقای برادری که می‌گه بهتر یادشه دیگه! به‌هرحال، در این شک ندارم که دیوانه‌ی این آهنگ بودم. بعد که باز یادم نیست چرا بی کامپیوتر شدیم، تو خماری این آهنگ رفتم یه کاست مجاز سانتانا که اون‌وقتا تو بازار بود رو گرفتم به عشق اینکه چیزی شبیه اونو بشنوم. خب! انصافا سانتانا خوبه، اما نمی‌دونم چرا هیچی برام این آهنگ نشد. تا اینکه بعد دیگه کلا گم‌اش کردم. یه مدتی از مود راک اومدم بیرون کلا چون داشتم تلاش مذبوحانه‌ای می‌کردم که نی و سه‌تارو راه بیاندازم و خب هیچ با هم جور درنمی‌اومد تو ذهن‌ام این دو تا، دست‌کم در قدم‌های اول. بعد خلاصه اونا نشد و بعد چند وقت من و عشق عزیزم راک دوباره به هم رسیدیم و خب مثلا راک و باخ اون‌قدر با هم نامانوس نبودن که راک و موسوی. در واقع خب می‌تونم باخ رو بیام جلو راست برسم به برامس و مندلسون، بعد راه بیفتم برم واسه خودم تا مالر مثلا، بعد برم سراغ پروکفیف، یواشکی گریز بزنم به گرشوین، از گرشوین نم‌نمک برم سراغ "جز" و خب همین‌طور که راه برم وقتی مثلا دارم کت‌فیش گوش می‌کنم، اساسا اشکالی نداره، بلکه‌م هیچ اشکالی نداره یهو سر از یه جا که موریسون وایساده درآرم. اما خب، هیچ راه ساده‌ای تا پیش از جنابان اوهام و ریاحی‌پور و نامجو نبود که بتونم مستقیم در حال شنیدن نی و کمانچه بپرم جلوی گیتار آقای هندریکس مثلا. به‌هرحال، بعد ازینکه دوباره راک عزیز رو دیدم، کلی گذشت تا اینکه چند وقت پیش یهو یادم افتاد یه قطعه‌ای بود که بدجور دوست‌اش داشتم و اینکه اسم قطعه بامب اومد تو ذهن‌ام نشونه‌ی خوبی بود برام که بیخود دوستش نداشتم. خلاصه این شد که دوباره اون قطعه رو پیدا کردم، و نمی‌تونم بگم، واقعا نمی‌تونم توصیف کنم چه لذتی داره این روزا شنیدن‌اش برام. نه تنها به حدی لذت‌بخشه که باز هم دل‌ام نمی‌خواد بشینم باقی آلبوم‌اش یا کارای دیگه‌ی سانتانا رو گوش کنم، بلکه به حدی لذت‌بخشه که دیگه کار از خفه کردن خود گذشته! رسما سرخوش‌ام می‌کنه شنیدن‌اش. مثلا وقتی می‌گه

And if you said this life ain't good enough

I would give my world to lift you up

I could change my life to better suit your mood

'Cause you're so smooth

رسما دچار یه کِیفِ راک عظیم می‌شم! خلاصه که باز بعید می‌دونم کسی اهل راک گوش کردن باشه و اگه این قطعه رو نشنیده باشه، بار اول شنیدن‌اش یه لبخند گوش‌تاگوش نزنه. بشنوید:

Smooth

(From Supernatural)

Carlos Santana ft. Rob Thomas

Man, it's a hot one

Like seven inches from the midday sun

Well, I hear you whispering in the words, to melt everyone

But you stay so cool

My muñequita, my Spanish Harlem, Mona Lisa

You're my reason for reason

The step in my groove

Pre-Chorus

And if you said this life ain't good enough

I would give my world to lift you up

I could change my life to better suit your mood

'Cause you're so smooth

Chorus

And it's just like the ocean under the moon

Oh, it's the same as the emotion that I get from you

You got the kind of lovin' that can be so smooth, yeah

Give me your heart, make it real

Or else forget about it

But I'll tell you one thing

If you would leave it would be a crying shame

In every breath and every word

I hear your name calling me out

Out from the barrio

You hear my rhythm on your radio

You feel the turning of the world, so soft and slow

Turning you round... and round

Pre-Chorus

And if you said this life ain't good enough

I would give my world to lift you up

I could change my life to better suit your mood

'Cause you're so smooth

Chorus x 2

And it's just like the ocean under the moon

Oh, it's the same as the emotion that I get from you

You got the kind of lovin' that can be so smooth, yeah

Give me your heart, make it real

Or else forget about it

Or else forget about it

Or else forget about it

Let's don't forget about it

Give me your heart, make it real

Let's don't forget about it

Let's don't forget about it

Let's don't forget about it

Let's don't forget about it

Let's don't forget about it!

پ.ن.: این تغییر جمله‌ی آخرش رو خیلی دوست دارم. دو سه تا قطعه‌ی راک هستن که آخر کار با یه تغییر لحن یا یه جمله‌ی کوتاه، رسما یه حس و حال تازه به کار می‌دن که آدم هوس می‌کنه هی دوباره و دوباره بشنودشون.

یه چیزی هم لازمه بگم و اینه که، خب می‌دونم راک شاخه‌های زیادی داره، اما چون تسلطی روشون ندارم کلا با همون کد اصلی راک ازشون اسم می‌برم. چون به هر حال در راک بودن‌شون شکی که نیست. مدل تشخیص راک بودن هر آهنگی هم نیاز به یه سری حرکات سر و گردن داره که یحتمل دوستانی که منو در حال تشخیص راک (!) دیدن، می‌دونن مدل‌اش چه‌جوریه.

برچسب‌ها: ,



  Comments:  ارسال یک نظر
<< Home

[ خانه| پست الكترونيك ]

انتشار الکترونیکی نوشته‌های این وبلاگ همراه لینک، و چاپ آنها تنها با اجازه‌ی نویسنده (ساسان م. ک. عاصی) مجاز است

Home
E-mail
Feed

دیوارپَرده

راهــــــــــرو

گوگل ریـــدر

پیوندها

جستار
فرزان سجودی
حضور خلوت انس
نویسش نقطه الف در نقطه الف
N.EHT.1927. ART
یادداشت‌های شیوا مقانلو در کازابلانکا
نقره‌ی اثیر
...آمدم، نبودید
یادداشت‌ها و چیزهای دیگر
تنهایی پر هياهو
Sir Hermes Marana the Great
A Man Called Old Fashion
شوخی روزگار
آفتاب پرست
لولیتا
سرزمین رویاها
وضعیت بینابینیت
راز
زن‌نوشت
سپینود
موسیقی آب گرم
میرزا پیکوفسکی
امشاسپندان
قصه‌های عامه پسند
Osmosis
کتاب‌های عامه‌پسند
کتاب‌خونه
اگنس
ماهی_سیاه_کوچولو
دفترهای سپید بی‌گناهی
درباره نشانه
LIthium
لحظه
رگبار
گل‌تن
حقایق درباره‌ی نازلی دختر آیدین
خرمگس خاتون
آدمهای خوب شهر
روز برمی‌آید
U2
لولیان
نوشته‌های اتوبوسی
Agrandissement
پیاده رو
Déjà Vu
فلسفه در اتاق خواب
ذهن سیال
دختر بودن
خودخویش‌نامه
زن نارنجی
1807
همشهری کاوه
غربتستان
دالان دل
برج شادی
لحظه‌هایی از بودن
آنکس که نداند
خودکار بی‌رنگ
شور
تفتستان
علیرضا معتمدی
ترانه‌ای در تاریکی
!همين كه هست
دنیای هیچ‌آلودِ من
گلاره و نارنج طلا
عاقلانه
داستانک‌های چوبی
مشعشع‌ نامه
مینیمال‌ها و طرح‌های رضآ نآظم
نگین
٤دیواری
صدف فراهانی
Frozen words
گلناز والا
ايزدبانو
الهه مهر
بیلی و من
روزمره
بانوی اردیبهشت
فلُّ‌سَفَه
دید هفتم
پاپریک
از مهتابی به كوچه تاريک
حبسیات
روایتی دیگر
راوی حکایت باقی
سوراخ تو دیوار
دندانهای تيز
نامه های جامانده
یادداشت‌های یک معترض

شعـــــر

نامه‌هایی به خودم
یداله رؤیایی
همین‌طوری نوزدهم
پاگرد
اتاقي از آن خود
...می‌خوام خودم باشم
کوتاه نوشته های من
من واقعی
Photo Haiku
کو
یادم تو را فراموش

ســایت‌ها

تغییر برای برابری
هزارتو
جن و پری
زنستان
آکادمی فانتزی
هنوز
هفتان
رادیو زمانه
بلاگ‌نیوز
بلاگچین
کارگاه
دیباچه
مجله‌ی شعر در هنر نویسش
هستیا
دوات
کتاب قرن

مـوسـیـقی

گفتگوی هارمونیک
BANG Classical
آرشه
هنر و موسیقی
My Reticence
Classic Cat
هرمس
مرکز موسیقی بتهوون
آوای باربد

عکاســــی

Masters of Photography
FanoosPhoto
Nazif Topçuoğlu
کسوف
یکی دیگه
نگین فیروزی

گالـــــری‌ها

Artchive
ژازه طباطبائی
آرون جاسینسکی
نگین احتسابیان
آزاده طاهائی
مکرمه قنبری
Chera na ...?

هنرکـــــــده‌ها

موزه هنرهای معاصر
خانه‌ی هنرمندان ایران
بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران

آرشـــــیو

دسامبر 2004
ژانویهٔ 2005
فوریهٔ 2005
مارس 2005
آوریل 2005
مهٔ 2005
ژوئن 2005
ژوئیهٔ 2005
اوت 2005
سپتامبر 2005
اکتبر 2005
نوامبر 2005
دسامبر 2005
ژانویهٔ 2006
فوریهٔ 2006
مارس 2006
آوریل 2006
مهٔ 2006
ژوئن 2006
ژوئیهٔ 2006
اوت 2006
سپتامبر 2006
اکتبر 2006
نوامبر 2006
دسامبر 2006
ژانویهٔ 2007
فوریهٔ 2007
مارس 2007
آوریل 2007
مهٔ 2007
ژوئن 2007
ژوئیهٔ 2007
اوت 2007
سپتامبر 2007
اکتبر 2007
نوامبر 2007
دسامبر 2007
ژانویهٔ 2008
فوریهٔ 2008
مهٔ 2008
ژوئن 2008
ژوئیهٔ 2008
اوت 2008
سپتامبر 2008
اکتبر 2008
نوامبر 2008
دسامبر 2008
ژانویهٔ 2009
فوریهٔ 2009
مارس 2009
آوریل 2009
مهٔ 2009
ژوئن 2009
ژوئیهٔ 2009
اوت 2009
سپتامبر 2009
نوامبر 2009
ژانویهٔ 2010
مارس 2010
آوریل 2010
مهٔ 2010
ژوئن 2010
ژوئیهٔ 2010
اوت 2010
سپتامبر 2010
اکتبر 2010
دسامبر 2010
فوریهٔ 2011
ژوئن 2011
مهٔ 2012
ژوئن 2012
ژوئیهٔ 2012
اکتبر 2012
نوامبر 2012
آوریل 2013
ژوئن 2013
ژوئیهٔ 2013
سپتامبر 2013
آوریل 2014
مهٔ 2014
ژوئن 2014
اکتبر 2014
دسامبر 2014
ژانویهٔ 2015
فوریهٔ 2015
آوریل 2015
مهٔ 2015
مهٔ 2017
ژوئن 2017
سپتامبر 2017
نوامبر 2018
دسامبر 2018
آوریل 2019
ژانویهٔ 2020
فوریهٔ 2020
مهٔ 2020

Counter