شبکـــه‌ی تارعنکـــبوتـــی رنگــین به روایت ســـاســـان م. ک. عــــاصـــی


۱۳۸۴ آبان ۲۰, جمعه

راک٬ خاندان باخ و دعوت به شنيدن!

سال‌ها از دوران طلائی موسیقی راک در اروپا و آمریکا گذشته اما این موسیقی شورانگیز و آن صداهای خسته و خش‌دار و گاه خشمگین، هنوز محبوبیت و درخشش خود را از دست نداده‌اند و چنان زنده پیش می‌آیند که می‌شود گفت جاودان نیز خواهند ماند.

نام جیمی موریسون، راجر واترز و دیوید گیلمور، کورت کوبین، کلاوس میت، فردی مرکوری، الویس پریسلی، لئونارد کوهن و بسیاری بزرگان دیگر ِ انواع شاخه‌های راک (بخواهم نام ببرم باید از خیر این یادداشت بگذرم) عجین شده با فراموش‌نشدنی‌ترین خاطرات ما و همین‌طور با لحظات بی‌پایان تنهائی‌هامان و ساعات خشم و غم و شادی‌هامان. هنوز از شنیدن اجرای تازه پینک فلوید به وجد می‌آئیم و احتمالا تا سال‌های سال موسیقی راک جزو محبوب‌ترین سبک‌های موسيقی‌ برای ما خواهد بود.

حالا هم، سال‌ها پس از آن دوران طلائی، چند سالی‌ست موسیقی راک دارد در ایران تکان‌های جذاب و جالب می‌خورد (نمی‌دانم قدیم‌تر چه گروه‌هائی وجود داشتند. مثلا گروه بلک‌کتز شاید؛ که البته ماندگار نبوده انگار و گرچه روزگاری زنده‌ یاد «فرهاد مهرداد» را همراه خود داشته،‌ اما امروز... بگذریم!)

.

مدت‌ها پیش با «اوهام» کلی سر ذوق آمدم. 127 را هنوز نشنیده‌ام اما اوصافش زياد به گوشم خورده. «باراد» از آن تجربه‌های به یاد ماندنی بود برایم و «تک‌خال» هم آلبومی شنیدنی.

از تک آلبوم «رضا یزدانی»،‌ یعنی "پرنده بی پرنده" با اشعار «یغما گلروئی» هم قطعا نمی‌شود گذشت.

اما به تازگی(خیلی تازگی!) یک اتفاق (به زعم من فوق‌العاده) در موسیقی راک ایرانی به گوشم خورده.

«کیوسک» با «آدم معمولی»اش یکی از تجربه‌های شنیداری وجدآور این چند وقت من بود.

پیشنهاد می‌کنم اگر به موسیقی راک علاقمندید، هر طور شده(اين آلبوم هم ممنوع است!) این آلبوم را تهیه کرده، گوش کنید.

(مطلبی درباره کيوسک در بی‌بی‌سی)

* * *

دیروز هم از آن روزهای خوب موزیکال بود برایم. شرحش مفصل است و فقط می‌خواهم به یک مورد دیگرش اشاره کنم.

دیروز یکی از دوستان عزیز مجموعه‌ای به من داد از خانواده باخ:

یوهان سباستیان کبیر، ویلهلم فریدمان و کارل فیلیپ امانوئل باخ!

باخ‌ها تا پنج نسل موسیقیدان بودند و در جائی خواندم در زمانی حداقل 30 باخ در آلمان ارگ می‌نواختند!

خود حضرت باخ اعظم بیست فرزند داشت که هفت‌تای‌شان زنده ماندند و چهار نفر از آنها موسیقیدان‌های معروفی شدند که کارل امانوئل فیلیپ و ویلهلم فریدمان هم جزوشان بودند(دو تای دیگر: یوهان کریستوف فریدریش و یوهان کریستیان). همسر جناب باخ هم اسمش حتما برای پیانیست‌های گرامی آشناست. خانم «آنا ماگدالنا ویلکه» (يا وولکن!/ مثل اينکه قصه فون‌درگراتن خيلی پر شاخ و برگ است!) که باخ کتب آنا ماگدالنا (که شامل قطعاتی بسیار زیباست برای آموزش کلاویه) را به ایشان تقدیم کرد.

بیخود نیست اسم باخ که می‌آید آدم تنش به لرزه می‌افتد و ناخودآگاه کرنش می‌کند.

در فهرست آثار باخ بیش از 1100 قطعه ثبت شده که بعضی از این قطعه‌ها خودشان یک مجموعه‌اند که قطعات بسیار زیبا و مشهوری را در خود جا داده‌اند (مثلا پاسیون سن ماتئو* یا همان انجیل به روایت متی و شاهکار بی‌نظیرش "ندبهٔ پطرس").

از مجموعه‌ای که دیروز گرفتم می‌گفتم. نام این مجموعه هست «روح باروک» ( Baroque Esprit ) که چند قطعه مجلسی برای هارپسیکورد و ابوا از باخ‌ها را در خود دارد.

پیش از این از فرزندان باخ چیزی نشنیده بودم و برایم شنیدن آثارشان جذاب بود(مخصوصا ویلهلم فریدمان باخ که قطعه‌اش یاد رمانتیک‌ها انداخت‌ام).

اما خود باخ کبیر؛ بی‌اغراق می‌توانم بگویم که به نظر من سلطان ابوا بوده (سلطان چه نبوده؟... احتمالا و خوشبختانه فقط سلطان سینتی‌سایزر نبوده!). پیشنهاد می‌کنم(اگر تا به حال نشنیده‌اید) حداقل به یکی از آثار باخ برای ابوا گوش کنید. در آثارش برای ابوا مرزهای زمان را درنوردیده...

بعضی قطعات او برای ابوا حس قطعات مدرن را دارند و بعضی از آنها آدم رابه شک می‌اندازد که نکند اشتباهی دارد قطعه‌ای از رمانیتک‌ها را گوش می‌کند!

باخ صدای جادوئی ابوا را هم جادو کرده!

متاسفانه به خاطر ندارم این جمله را چه کسی درباره باخ گفته، اما به‌راستی که عین حقیقت است:

«و باخ که همچون افلاطون در فلسفه، تمامی موسیقی را درنوشت...»

(می‌دانم که با حساب آیندگان ِ این دو در فلسفه و موسیقی، این جمله کمی اغراق‌آمیز به‌ نظر می‌رسد. اما همان‌طور که افلاطون یکی از بنیادهای محکم فلسفه است، باخ هم خداوندگاری بی‌همتاست در موسیقی.)

* پاسیون سن ماتئو یکی از زیباترین آثار مذهبی باخ است(صد البته باقی هم شاهکارند و خودْ بهترین). اگر نشنیده‌اید و خواستید این اثر شگفت‌انگیز را بشنوید، دو مجموعه از آن موجود است. یک مجموعه که شرکت "ایران گام" آن را منتشر کرده؛ به رهبری «مایکل کوربز» و منتخبی است از این اثر و سیزده قطعه که ندبه پطرس هم در میان آنهاست را می‌توانید در آن بشنوید. نسخ کامل این اثر هم منتشر شده‌اند که شنیدنشان لذتی صد برابر دارد. یکی از این اجراها به رهبری «گوستاو لئوناردت» است و می‌توانید در آرشیو بانگ آن بیابید. (بی‌شک اجراهای عالی دیگری هم می‌توانید پیدا کنید.)

اگر بتوانید به اجرای «یهودی منوهین» کبیر از ندبه پطرس گوش کنید هم قطعا رستگار خواهید شد!

پ.ن: راستش به ذهنم رسید که شاید این دو مطلب همراه هم به نظر خیلی نامربوط برسند. با این‌حال چون خودم هر دو را در یک روز شنیده بودم، یک‌جا هم نوشتم!

پ.پ.ن: هایپر لینک چیز خیلی خوبی است. اما وقتی برای پیدا کردن یک لینک باید ده دقیقه جستجوی بی‌ثمر کرد، می‌شود عطایش را به لقایش بخشید! روی همین حساب است که می‌بینید دندان لینک‌ها افتاده!

برچسب‌ها: ,



  Comments:  ارسال یک نظر
<< Home

[ خانه| پست الكترونيك ]

انتشار الکترونیکی نوشته‌های این وبلاگ همراه لینک، و چاپ آنها تنها با اجازه‌ی نویسنده (ساسان م. ک. عاصی) مجاز است

Home
E-mail
Feed

دیوارپَرده

راهــــــــــرو

گوگل ریـــدر

پیوندها

جستار
فرزان سجودی
حضور خلوت انس
نویسش نقطه الف در نقطه الف
N.EHT.1927. ART
یادداشت‌های شیوا مقانلو در کازابلانکا
نقره‌ی اثیر
...آمدم، نبودید
یادداشت‌ها و چیزهای دیگر
تنهایی پر هياهو
Sir Hermes Marana the Great
A Man Called Old Fashion
شوخی روزگار
آفتاب پرست
لولیتا
سرزمین رویاها
وضعیت بینابینیت
راز
زن‌نوشت
سپینود
موسیقی آب گرم
میرزا پیکوفسکی
امشاسپندان
قصه‌های عامه پسند
Osmosis
کتاب‌های عامه‌پسند
کتاب‌خونه
اگنس
ماهی_سیاه_کوچولو
دفترهای سپید بی‌گناهی
درباره نشانه
LIthium
لحظه
رگبار
گل‌تن
حقایق درباره‌ی نازلی دختر آیدین
خرمگس خاتون
آدمهای خوب شهر
روز برمی‌آید
U2
لولیان
نوشته‌های اتوبوسی
Agrandissement
پیاده رو
Déjà Vu
فلسفه در اتاق خواب
ذهن سیال
دختر بودن
خودخویش‌نامه
زن نارنجی
1807
همشهری کاوه
غربتستان
دالان دل
برج شادی
لحظه‌هایی از بودن
آنکس که نداند
خودکار بی‌رنگ
شور
تفتستان
علیرضا معتمدی
ترانه‌ای در تاریکی
!همين كه هست
دنیای هیچ‌آلودِ من
گلاره و نارنج طلا
عاقلانه
داستانک‌های چوبی
مشعشع‌ نامه
مینیمال‌ها و طرح‌های رضآ نآظم
نگین
٤دیواری
صدف فراهانی
Frozen words
گلناز والا
ايزدبانو
الهه مهر
بیلی و من
روزمره
بانوی اردیبهشت
فلُّ‌سَفَه
دید هفتم
پاپریک
از مهتابی به كوچه تاريک
حبسیات
روایتی دیگر
راوی حکایت باقی
سوراخ تو دیوار
دندانهای تيز
نامه های جامانده
یادداشت‌های یک معترض

شعـــــر

نامه‌هایی به خودم
یداله رؤیایی
همین‌طوری نوزدهم
پاگرد
اتاقي از آن خود
...می‌خوام خودم باشم
کوتاه نوشته های من
من واقعی
Photo Haiku
کو
یادم تو را فراموش

ســایت‌ها

تغییر برای برابری
هزارتو
جن و پری
زنستان
آکادمی فانتزی
هنوز
هفتان
رادیو زمانه
بلاگ‌نیوز
بلاگچین
کارگاه
دیباچه
مجله‌ی شعر در هنر نویسش
هستیا
دوات
کتاب قرن

مـوسـیـقی

گفتگوی هارمونیک
BANG Classical
آرشه
هنر و موسیقی
My Reticence
Classic Cat
هرمس
مرکز موسیقی بتهوون
آوای باربد

عکاســــی

Masters of Photography
FanoosPhoto
Nazif Topçuoğlu
کسوف
یکی دیگه
نگین فیروزی

گالـــــری‌ها

Artchive
ژازه طباطبائی
آرون جاسینسکی
نگین احتسابیان
آزاده طاهائی
مکرمه قنبری
Chera na ...?

هنرکـــــــده‌ها

موزه هنرهای معاصر
خانه‌ی هنرمندان ایران
بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران

آرشـــــیو

دسامبر 2004
ژانویهٔ 2005
فوریهٔ 2005
مارس 2005
آوریل 2005
مهٔ 2005
ژوئن 2005
ژوئیهٔ 2005
اوت 2005
سپتامبر 2005
اکتبر 2005
نوامبر 2005
دسامبر 2005
ژانویهٔ 2006
فوریهٔ 2006
مارس 2006
آوریل 2006
مهٔ 2006
ژوئن 2006
ژوئیهٔ 2006
اوت 2006
سپتامبر 2006
اکتبر 2006
نوامبر 2006
دسامبر 2006
ژانویهٔ 2007
فوریهٔ 2007
مارس 2007
آوریل 2007
مهٔ 2007
ژوئن 2007
ژوئیهٔ 2007
اوت 2007
سپتامبر 2007
اکتبر 2007
نوامبر 2007
دسامبر 2007
ژانویهٔ 2008
فوریهٔ 2008
مهٔ 2008
ژوئن 2008
ژوئیهٔ 2008
اوت 2008
سپتامبر 2008
اکتبر 2008
نوامبر 2008
دسامبر 2008
ژانویهٔ 2009
فوریهٔ 2009
مارس 2009
آوریل 2009
مهٔ 2009
ژوئن 2009
ژوئیهٔ 2009
اوت 2009
سپتامبر 2009
نوامبر 2009
ژانویهٔ 2010
مارس 2010
آوریل 2010
مهٔ 2010
ژوئن 2010
ژوئیهٔ 2010
اوت 2010
سپتامبر 2010
اکتبر 2010
دسامبر 2010
فوریهٔ 2011
ژوئن 2011
مهٔ 2012
ژوئن 2012
ژوئیهٔ 2012
اکتبر 2012
نوامبر 2012
آوریل 2013
ژوئن 2013
ژوئیهٔ 2013
سپتامبر 2013
آوریل 2014
مهٔ 2014
ژوئن 2014
اکتبر 2014
دسامبر 2014
ژانویهٔ 2015
فوریهٔ 2015
آوریل 2015
مهٔ 2015
مهٔ 2017
ژوئن 2017
سپتامبر 2017
نوامبر 2018
دسامبر 2018
آوریل 2019
ژانویهٔ 2020
فوریهٔ 2020
مهٔ 2020

Counter